3/9/08

Ciutadans de segona

Agafeu-vos bé, o millor seieu, quan cliqueu l'enllaç al vídeo titulat "Ciudadanos de segunda". Es tracta d'un documental fet per Telemadrid (i crec que amb això ja us en podeu fer una idea). El documental està partit en 5 vídeos, només us enllaço el primer.

He de confessar-vos que no he tingut valor per a acabar de veure el primer vídeo (que dura uns 9 minuts). La quantitat de bestieses és tan gran que treu l'alè. ¿Com he anat a parar a un documental vomitiu com aquest? No és que la llenguaddicta es passi el dia buscant vídeos d'aquells que provoquen mal d'estómac i ganes de trencar coses. Avui m'han enviat un mail que corre per la xarxa, que se suposa que és una carta d'un noi de 18 anys en resposta al vídeo esmentat. Aquí us copio la carta, tal com m'ha arribat. Si el noi té de debò 18 anys, bravo (em sembla que avui dia és dels pocs de la seva generació que saben de l'existència de Franco, Primo de Rivera o Felip V).

"Escribo esta carta para Telemadrid, espero que la lean y se pongan en mi lugar (sé que no va a ser así). Les hablo en castellano para que me entiendan con facilidad y no se tengan que esforzar en usar un traductor. He visto su documental llamado 'Ciudadanos de segunda' ¿y saben qué? Me han hecho llorar. Suena penoso, ¿no? Me da igual, no tengo reparo en mostrar mis sentimientos. Les contaré, me llamo Arnau, soy de un pueblo de 'la Anoia' (provincia de Barcelona) llamado Capellades, de unos 5000 habitantes, he sido escolarizado toda mi vida en la escuela pública, donde nunca he destacado y siempre he ido justo a la hora de pasar cursos, llegando a repetir 1º de bachillerato. Actualmente estoy cursando 2º del ya dicho curso, tengo dieciocho años. Sin embargo, me considero plenamente capaz de presentarles ya sea verbalmente o escrita cualquier tipo de argumentación en su lengua, el argentino.

Y no solo me atrevo a decirles esto, sino que también me atrevo a decirles que desconozco cualquier persona que no sea capaz de hacerlo. También me considero capaz de hablarles con suma facilidad en su lengua, me siento capaz de sentarme delante de ustedes y expresarles en castellano mis sentimientos con toda facilidad.

La supuesta discriminación que he sufrido en la educación catalana, me permite saber un idioma más que ustedes y utilizar el suyo en su máximo nivel, no tengo nada que envidiar a una persona de mi edad que resida en Madrid y se lo digo por experiencia. ¿Se creen que no soy capaz de leer el Quijote? Lo he leído, es más, hace dos años, a los 16. ¿Me creen incapaz de leer El Lazarillo de Tormes o 'la Celestina'? Se equivocan. ¿Creen que no me gusta Lorca? ¿Creen que no me gusta Machado? Se equivocan. ¿Creen que el castellano es una lengua extraña para mí? ¡Pero si es mi segunda lengua!, la domino a la perfección; ¡leo libros en castellano desde siempre!; de hecho, desde primero de ESO estoy obligado a leer tres libros de castellano por año y en primaria también tenía que leer uno por año, además, mi bachillerato incluye una asignatura llamada Literatura Castellana. Pero también leo por iniciativa propia en castellano, en mi tiempo de ocio me he leído todas las novelas de Harry Potter en castellano.

No soy de mente cerrada, la diversidad bien entendida, en la que una cultura no se come a la otra es un hecho enriquecedor desde mi humilde punto de vista. Yo soy catalán, independentista, de estos malos, como diría Joel Joan o Mikimoto. Les podría meter un rollo de 25 páginas del porque me siento catalán y no español, pero se lo resumiré en una frase: Porque estamos en el siglo XXI y me da la gana. ¿Qué van a hacer señores? ¿Lo que hizo Felipe V? ¿Lo que hizo Primo de Rivera? ¿Lo que hizo Franco? ¿O a caso estoy manipulando la historia y estas ilustres personas (para ustedes) fueron una eminencia respetando los derechos humanos y la libertad de expresión? No quiero entrar en detalles históricos de cada uno de estos personajes, porque así no me pueden acusar de modificar la historia, como siempre hacen ustedes. Todos sabemos que la historia la escriben los vencedores. Por cierto, mi bisabuelo era católico, pero catalanista, lo mató uno de estos tres señores que hicieron lo que ustedes quieren hacer a mi país, destruirlo.

Decirles también, y retomando el hilo anterior, que en mi instituto no todas las asignaturas comunes se hacen en valenciano: he hecho, matemáticas, filosofía, literatura, inglés y sociales en castellano, además, en el resto de asignaturas, la mayoría de profesores optan por contestar en el idioma en que se les pregunta, cosa que encuentro totalmente mal ya que creo que a la larga, el castellano acabará sustituyendo el catalán en las aulas, relegándolo, pues, al uso familiar.

Las lenguas son como las especies, hay que protegerlas, la extinción de una lengua, tendría que ser traumática en ojos de cualquier humano (un español, por ejemplo), de lo contrario, este demuestra un racismo lingüístico total, un imperialismo, una poca sensibilidad que creía desaparecida del ciudadano español.

No hablamos catalán para molestar. Si no mantenemos el catalán vivo, nadie lo va a hacer por nosotros, nos vemos con esta obligación moral. ¿Racistas, nosotros? En absoluto, acogemos a todo el mundo que no quiera destruir nuestra cultura imponiendo la suya, me da igual que vecino tenga, pero que respete el estatuto de la escalera y si no lo hace, si busca destruir mi escalera, le pediré con toda la educación del mundo que se vaya. Los catalanes no podemos ser racistas, nuestras raíces son mestizas al 100% y orgullosos, si señores, estoy orgulloso de la inmigración andaluza de los 60, orgullosísimo, la mayoría de mis amigos tienen raíces andaluzas, pero ellos se consideran catalanes y lo son tanto como yo, sin lugar a dudas. Además, como nos pueden considerar racistas si tenemos como presidente un hombre de origen andaluz y con mucha dificultad para hablar el valenciano, ¿seria el caso a la inversa posible en Andalucía o Madrid? No lo entiendo. Los racistas son ustedes, que quieren imponer su pensamiento en un lugar ajeno, considerando pues, el pensamiento de la gente de este lugar, inferior y menos válido, creando una discriminación evidente entre personas, que se puede tachar, pues, de racista.

Espero que lean mi carta, la he hecho rápido, desordenada y no he hecho un esquema previo como mi profesora de argentino dice. Espero que sepan leer entre líneas. Que sepan ustedes, que las lágrimas que me han hecho derramar riegan mi conciencia, que reside abierta y con ansias de libertad para mi pueblo. 'Ladran, luego cabalgamos', como se dice en castellano. Les dejo con una frase en catalán, como en su documental:

Que les meves llàgrimes de ràbia ofeguin la vostra ignorància


GADES-04.06.08"

13 comentaris:

RGAlmazán ha dit...

De Telemadrid se puede esperar cualquier cosa. Lamentablemente está totalmente politizado y voluntariamente enfrentada a las dos comunidades de lengua diferente. En el caso de Cataluña se nota en grado sumo. La verdad es que va bajando de audiencia pero el sentimiento que expresa es muy común en la derecha que gobierna esta comunidad, desgraciadamente.
El vídeo es sectario hasta la saciedad. Incapaz de buscar la mínima objetividad, sin dejar intervenir a nadie en favor de la opción oficialista y engañando en muchos casos al ocultar en parte o totalmente la verdad.
Yo soy de Madrid, vivo aquí la mitad del año y la otra mitad cerca de Tortosa. Jamás he tenido un problema en Cataluña ni de convivencia ni con el idioma. El catalán lo habla todo el mundo, como es lógico, pero si en alguna ocasión no he entendido algo, siempre me lo han traducido al castellano.

Y qué decir de la carta del joven. Magnífica, me parece una carta modelo. No comparto la ideología nacionalista pero defenderé siempre hasta el límite que los nacionalistas no violentos puedan tomar sus propias decisiones. Y lo que expone es sensato y real.
Como quiera que es una carta que dices que circula por Internet la voy a publicar en mi blog, citando de dónde la he obtenido. Me parece aleccionadora y destruye los argumentos de ese vídeo falaz.
Sólo deciros que aquí somos muchos los que sufrimos a estos gobernates encabezados por la Aguirre y que creemos que se está demonizando miserablemente a Cataluña.
Lamento no poder escribir este comentario en catalán pero no tengo conocimientos suficientes.

Salud y República

llenguaddicta ha dit...

RGalmazán: Milions de gràcies pel teu comentari. Sé que em llegeixes de tant en tant, la qual cosa demostra que la llengua no és un obstacle per a la comunicació (només cal tenir ganes de comunicar-se). Sabem que les persones que pensen i actuen com tu són més de les que molts es pensen, i que els que pensen i actuen de l'altra manera (aquells que creuen amb fervor les fal·làcies de Telemadrid) són pocs però sorollosos. És una pena que la política entorpeixi la bona entesa entre els ciutadans, però és lògic: ells també coneixen la màxima de "la unió fa la força". Es tracta de mantenir-nos desunits.

Salut i república.

Irene Carbó ha dit...

Hola noia, només dir-te que m'ha semblat molt interessant llegir aquesta carta i que em sembla molt bona. Ja havia vist el citat vídeo fa temps i jo vaig ser una més de les que va deixar anar llàgrimes d'impotència i que va enviar un e-mail a telemadrid en senyal de protesta. Tot i aíxí em sembla que no serveix de gaire... Qui no vol escoltar no escolta!
Ens veiem el dia 17!
Irene (una altra L)

llenguaddicta ha dit...

IRENE: Merci pel comentari i benvinguda al meu blog. Crec que no és el primer cop que hi entres, però mai m'havies deixat un comentari. Ens veiem el 17!

Eduard Abelenda i Puigvert ha dit...

Que bona que és la carta. És molt rar i especial el fet de trobar un discurs que sigui comunicativament eficaç com ho és la carta d'aquest noi. Una persona més gran no ho hagués pogut fer tan bé.

Llenguaddicta, m'he llegit tots els teus posts nous encara que no els hagi comentat. L'article sobre els sords està molt bé. Llàstima que potser els de la revista no entendran els conceptes de la teva carta. L'Empar Moliner no deu haver fet allò amb mala intenció. Ho deu haver fet per ignorància i, en tot cas, és un exemple de la nostra societat desinformada respecte a la sordesa. Segurament si ella pogués llegir els teus arguments més endavant podria fer un bon conte útil per a la millora de l'opinió pública sobre la sordesa.

llenguaddicta ha dit...

EDUARD: Moltes gràcies per dedicar un temps als meus darrers posts (sé que són llargs, però no podien ser d'una altra manera). Sobre el post de la sordesa, sóc conscient, i així ho expresso a la carta, que l'Empar Moliner no ho feia amb mala fe, sinó des de la seva ignorància, però d'això em queixo: no s'hauria de poder escriure sobre una cosa que no es coneix, o com a mínim, si es fa s'hauria de fer constar el desconeixement que es té del tema.

Tot i que estic segura que els de la revista ni se l'han llegida, sí que l'han llegida amics meus sords, i m'han fet arribar el seu agraïment. Em fa molta il·lusió saber que em consideren part de la comunitat sorda, i si amb aquest blog puc aportar un granet de sorra, per petit que sigui, ja serà prou.

Unknown ha dit...

Bones
davant de les últimes accions d'algguns polítics (c's i pp), us proposo que el dia 11 de Setembre els nostres blogs pengem l'Estelada. Una campanya que he començat sola i que necessita de tots. En el fons són les nostres cases virtuals. Passa'l . Aquí us podeu baixar l'Estelada www.marroca.blogspot.com
Salut

llenguaddicta ha dit...

Accepto la invitació. Aquí hi haurà l'estelada. Gràcies, Mar, i benvinguda al meu blog.

lespiell ha dit...

Quina carta! Espero que els hagi arribat, que l'hagin llegida i que l'hagin entès.
Fa poc que et llegeixo i ja hi estic enganxada. Molt interessant. Fins ara!

llenguaddicta ha dit...

BURG: Benvinguda al meu blog. No sé si l'hauran llegida, però ben segur que si ho han fet, no l'hauran entesa... No se li poden demanar peres a la prunera.

Gràcies pel compliment (crec que ningú abans m'havia confessat la seva addicció al meu blog...).

Eulalia ha dit...

M'apunto a la accio que proposa la mar.
En d'altres ocasions he penjat la nostra senyera a algun dels meus blogs, aixi que si el fet de que no sigui escrit en catala no es un impediment, m'hi afaixeixo.
Petons.

DL ha dit...

Un dels problemes que ens passa, és que a la gent més conscient li rellisquen molts d'aquests temes i ja no perd ni el temps a llegir o veure coses escrites o fetes a Espanya. En canvi, la gent més jove, menys conscient, menys ideologitzada, pot de vegades dir les coses cinquanta vegades més clares. És evident que Telemadrid queia directament en la difamació i en uns argumentaris que, fets contra un altre grup ètnic, haurien posat els autors d'aquest reportatge en problemes legals. Jo sóc el primer partidari de la lliure expressió i el primer a lamentar l'existència de legislació contra l'odi racial (inclòs l'odi anti-català), però també tinc clar que la difamació verbal s'ha de respondre, també, verbalment.

A Espanya no s'ha entès mai que, donat el fet que tota la comunitat lingüística catalana que viu a l'estat espanyol domina, de fa dues generacions, la llengua castellana, encara s'hi parli català. I, especialment, que s'usi el català amb la quitxalla i amb els desconeguts. Justament són aquests dos àmbits on no es pot esgrimir allò que diu el bon catalanet: "uy, lo hablo por costumbre". Ja que, amb la nova generació i amb els desconeguts no hi ha costums lingüístics previs.

Tampoc no entenen a Espanya que determinats fenòmens de redreçament lingüístic no s'han fet contra la llengua castellana sinó que s'han fet contra la disglòssia. La disglòssia és percebuda per molta gent catalana contemporània com una disfunció. I davant de la disglòssia únicament hi havia dues alternatives: prescindir del català en l'àmbit familiar o popular o fer entrar el català en l'àmbit acadèmic o oficial. Els catalans (sentit estricte) han triat aquesta segona via.

Els espanyols que vulguin eliminar el català ja no tenen més remei que eliminar els catalans. No és, doncs, una qüestió de substitució lingüística sinó de substitució demogràfica. No es guanya res amb prohibicions legals (impossibles en el marc constitucional actual i inviables amb la vigilància de les institucions europees i internacionals). Jo suposo que això ho tenen clar els nacionalistes espanyols, i en aquest sentit treballen.

Eulalia ha dit...

Haurieu de veure el post que en va fer el rafa i sobretot els comentaris que va provocar. ¡Una passada!. No us el perdeu.
Us deixo l'enllaç.
Una abraçada i petons per a tots.